Informații SGR

I : Sunt toţi comercianții obligați să se înregistreze in sistemul SGR?

Toți comercianții din România care comercializează produse din categoriile: apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, au o serie de obligații legale în raport cu Sistemul de Garanție – Returnare (SGR), care va deveni funcțional în România începând cu 30 noiembrie 2023.

I : Sunt toţi comercianții obligați să organizeze puncte de returnare?

Doar comercianții de tip HORECA sau cei care pun în vânzare produse exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor nu sunt obligați legal să organizeze puncte de returnare. În rest, toți operatorii economici care comercializează produse în scopul SGR, indiferent de mărimea suprafeței de vânzare, au obligația legală de a organiza puncte de returnare a ambalajelor ce fac obiectul SGR.

I : Cum mă înregistrez în baza de date a Sistemului de Garanție – Returnare?

Înregistrarea se face online, accesand portal.returosgr.ro. iar înainte de înregistrare puteți consulta procedura de înregistrare disponibilă aici: www.returosgr.ro/inregistrare-comercianti.

I : Sunt toţi comercianții obligați să organizeze puncte de returnare?

Doar comercianții de tip HORECA sau cei care pun în vânzare produse exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor nu sunt obligați legal să organizeze puncte de returnare. În rest, toți operatorii economici care comercializează produse în scopul SGR, indiferent de mărimea suprafeței de vânzare, au obligația legală de a organiza puncte de returnare a ambalajelor ce fac obiectul SGR.

I : Sunt obligat sa fac punct de returnare?

Comercianții care au o suprafață a structurii de vânzare mai mare de 200 mp au obligația de a-și organiza propriile puncte de returnare.

Distanța până la punctul de returnare realizat nu poate fi mai mare de 150 m faţă de fiecare structură de vânzare a comerciantului din acordul de parteneriat, pentru structurile de vânzare din localități urbane, respectiv 500 metri, pentru structurile de vânzare din localitati rurale. Comercianții pot opta, în cadrul structurilor de vânzare pe care le operează, pentru preluarea manuală sau preluarea cu ajutorul RVM-urilor (sisteme automate de preluare).


I : Optez pentru organizarea unui punct de returnare operat manual. Ce presupune asta?

Toţi comercianții care organizează un punct de returnare a ambalajelor cu modalitatea de preluare manuală vor verifica dacă ambalajul returnat îndeplinește condițiile prevăzute de lege. Aceștia vor prelua doar ambalajul care este returnat întreg, fără a fi degradat sau deformat, este golit în întregime de conținut și are aplicat marcajul care indică apartenenţa la SGR, în mod vizibil și lizibil.

Pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR şi a garanțiilor aferente acestora, comercianții vor utiliza sistemul informatic pus la dispoziție online de către administratorul SGR.

Pentru acoperirea costurilor de gestionare a ambalajelor în punctele de returnare, va exista un tarif de gestionare care se achită operatorilor punctelor de returnare pentru ambalajele preluate de către administratorul SGR și care va fi stabilit de administratorul SGR în conformitate cu metodologia de calcul a tarifului de gestionare care va fi aprobată prin ordin al Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor. Cuantumul și frecvența plății tarifului de gestionare vor fi stabilite în mod transparent de către administratorul SGR, pe baza metodologiei elaborate de autoritatea publică centrală pentru protecția mediului.

Recomandam listarea și afișarea următorului material informativ la loc vizibil

Pentru informații mai detaliate referitoare la SGR recomandăm:

Pentru a implementa SGR în MicroERP, vă rugăm să urmați pașii de mai jos:

1. Update la ultima versiunea a aplicatiei – minim 5.3.0

Pentru a beneficia de update la ultima versiune, clientul are nevoie de licențe anuale MicroMagazin Basic, MicroMagazin Standard sau MicroMagazin Profesional. Pentru a face update la ultima versiune vă rugăm ne contactați telefonic, iar unul din colegii de pe tehnic vă va ajuta cu fiecare pas. 

2. Definire articole tip ambalaj – recomandăm 3 tipuri de ambalaje – AMBALAJ SGR PET, AMBALAJ SGR CAN, AMBALAJ SGR STICLA

După definirea articolelor tip ambalaj, verificați maparea cotei de tva vs casa de marcat – verificați dacă poziția mapată este activată și în echipamentul fiscal

3. Definire articol nou cu cod de bare nou pentru fiecare articol cu sigla SGR primit. Dacă aveți pe stoc și articol fără sigla SGR și cu sigla SGR. După adăugarea și configurarea articolului acordați operatorului drept de preluare ambalaje SGR (imaginea 2). 

4. Asocierea articolului de tip ambalaj la articolul nou definit cu sigla SGR – aplicația inserează automat ambalajul pe bon și arată prețul ambalajului pe etichetă

I : Cum se procedează în cazul în care clientul vine cu ambalajele pentru a-și recupera garanția?

Clientul are dreptul de a solicita restituirea valorii garanției în numerar, transfer bancar sau voucher. În cazul opțiunii prin transfer bancar, clientul va suporta comisioanele bancare aferente tranzacției.

În cazul resituirii garanției în numerar , aveți posibilitatea de a afectua acest lucru prin preluarea manuală a ambalajelor și gestionarea împachetării direct din MicroERP.

Selectați ambalajele preluate și prin apăsarea butonului Salvează și acordă numerar. Programul generează automat ieșirea de numerar din casă, dispoziția de plată precum și un bon nefiscal cu informații referitoare la ambalajele preluate și garanția platită clientului.

În cazul în care dispuneți de un automat RVM de preluare, acesta va genera un tichet cu valoarea garanției emise. Când clientul efectuează cumpărături și dorește să folosească acel tichet, valoarea tichetului va fi scazută din suma totală de plată.

Returnare ambalaje SGR din MicroERP.